"Je to veľmi vážny problém. My to vnímame na železniciach či cestných
stavbách, ale toto nie je len o nás. Rovnaké problémy, aj keď zrejme v
menších zákazkách, majú aj samosprávy. Tiež nevedia, čo robiť, ak im
zhotoviteľ povie, že im projekt za vysúťaženú sumu nedokáže postaviť a
odstúpi od zákazky," skonštatoval Doležal.
Súčasné zmluvy síce majú v sebe tzv. valorizačný vzorec, vďaka ktorému
sa dajú zvýšiť výsledné ceny stavieb, ale tento vzorec podľa Doležala
nepočítal s takým výrazným nárastom cien na trhu. Problémom sú napríklad
oceľ, železo, betón či drevo. Ministerstvo rokuje s ÚVO o tom, aby sa
pri posudzovaní nárokov stavbárov využil paragraf zákona o verejnom
obstarávaní, ktorý hovorí o nepredvídateľných okolnostiach.
"Sme toho názoru, že kombinácia pandémie a vojny je nepredvídateľná
okolnosť. Každú zo zákaziek však budeme posudzovať jednotlivo. Nárast
cien treba dobre vyargumentovať, lebo sa určite nájdu rôzni špekulanti,
ktorí to budú chcieť zneužiť. Veríme, že tú argumentáciu budeme mať
dostatočnú na to, aby aj ÚVO uznalo, že sme ten paragraf použili
oprávnene," dodal Doležal. Rezort dopravy zároveň pracuje na tom,
aby nové zmluvy obsahovali už vylepšenú verziu valorizačného vzorca,
ktorá bude zohľadňovať aj rast cien špecifických stavebných materiálov.